Плани МОН щодо розвитку інклюзивної освіти в Україні

31 травня 2021
7677
Середній бал: 5 із 5
  • Теми:

МОН захищатиме права дітей з особливими освітніми потребами, не припускаючи безпідставного скорочення мережі спецшкіл

Захист прав дітей з ооп

Академічна доброчесність у школі: як розвиватиМіністерство освіти і науки має наміри захищати права дітей з особливими освітніми потребами та працювати над створенням нових можливостей для них, не припускаючи безпідставного скорочення  мережі спеціальних шкіл з порушенням прав дитини. Таку інформацію повідомив міністр відомства Сергій Шкарлет під час Всеукраїнської наради керівників департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій.

«Закони "Про освіту", "Про повну загальну середню освіту" гарантують особам з особливими освітніми потребами право на освіту, зокрема на інклюзивну та спеціальну. Водночас Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 рр. передбачає скорочення мережі спеціальних закладів. Але "скорочення" жодним чином не означає "закриття" таких закладів», — наголосив Міністр освіти і науки України.

Як зазначив Сергій Шкарлет, позиція МОН полягає у наступному:

  • діти зі сліпотою, глухотою, інтелектуальними порушеннями та складними (комбінованими) порушеннями розвитку мають отримувати високоспеціалізовані освітні послуги в закладах, де сконцентровані відповідні фахівці, освітнє середовище і матеріально-технічна база, тобто в профільних спеціальних школах та навчально-реабілітаційних центрах;
  • діти, які мають затримку психічного розвитку, не мають інтелектуальних порушень, мають інші порушення, але здатні опановувати Базовий компонент дошкільної освіти та Державний стандарт базової середньої освіти або батьки яких обирають навчання не в спеціальних закладах, мають здобувати освіту в закладах освіти, наближених до їх місця проживання, тобто в інклюзивних, спеціальних класах та групах закладів освіти або (за станом здоров’я) за формою педагогічного патронажу.

Відповідно до Національної стратегії реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 рр., у 2022 році припинять діяльність спеціальні школи (школи-інтернати) для дітей із затримкою психічного розвитку. Навчання дітей вказаної категорії здійснюватиметься в інклюзивних та спеціальних класах за місцем проживання.

Таким чином, до 31 грудня 2021 року школи-інтернати для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, перетворюються у дитячі будинки та переходять у підпорядкування центрального органу виконавчої влади у сфері соціального захисту або в заклади дошкільної, середньої освіти, інші заклади освіти чи соціального захисту.

Зокрема, до 1 липня 2022 року відповідно до Закону «Про повну загальну середню освіту» припиняють свою діяльність санаторні школи (санаторні школи-інтернати). До цієї дати засновники таких закладів зобов’язані змінити їх тип на один з типів закладів загальної середньої освіти або припинити діяльність таких закладів шляхом їх реорганізації чи ліквідації.

«Міністерство працює над створенням нових можливостей для дітей, які потребують індивідуального підходу в навчанні, не припускаючи скорочення і оптимізації мережі спеціальних шкіл з порушенням прав дитини. Реформи щодо спеціальної освіти мають на меті перетворити її на спосіб розвитку інклюзивної системи освіти та забезпечення прав учнів на якісну освіту», — акцентував очільник Міносвіти.

Для цього Міністерство змінює нормативно-правову базу, зокрема розроблено проєкти нових положень про спеціальну школу та навчально-реабілітаційний центр.

Нові документи покликані створити можливості:

  • надати спеціальним закладам загальної середньої освіти нові можливості для якісної освіти дітей, що потребують високоспеціалізованих освітніх послуг та спеціально облаштованого освітнього середовища;
  • вперше надати право відкривати 11-13 класи на рівні профільної середньої освіти для дітей зі складними порушеннями розвитку;
  • відкривати окремі класи для дітей, що мають розлади аутичного спектру, використовувати для таких дітей засоби альтернативної комунікації;
  • надавати дітям, які не є учнями школи, корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги (допомогу) за договорами;
  • створення та функціонування структурних підрозділів, зокрема дошкільного структурного підрозділу і пансіону.

Окрім того, проєкт постанови Кабінету Міністрів «Про внесення змін до Положення про навчально-реабілітаційний центр» передбачає, що навчально-реабілітаційні центри в обов’язковому порядку повинні мати облаштоване відповідно до контингенту учнів реабілітаційне відділення.

logo