Проблеми якості та розвитку STEM-освіти в Україні

28 липня 2021
3812
Середній бал: 5 із 5
  • Теми:

Підняття якості STEM-освіти дозволить збільшити кількість нових ІТ-спеціалістів у 2,5 рази щорічно

Розвиток STEM-освіти в Україні

Як завучу організувати соціальний простір початківця

Центр економічного відновлення зробив дослідження IT-освіти в Україні та ринку вакансій у цій сфері.

Результати відповідного дослідження оприлюднили на сайті Міністерства цифрової трансформації.

В опитуванні взяли участь понад 150 представників ІТ-індустрії, 100 профільних експертів та 33 бізнес-асоціації, IT-кластери та компанії.

Дослідники виявили, що є помітний розрив між часткою зайнятих в ІТ-сфері в Україні та в розвинутих країнах. Як зазначають дослідники, це може бути хорошим потенціалом для зростання. Усього ж в Україні кількість таких спеціалістів зростає приблизно на 25 тисяч осіб щорічно.

Експерти виокремили, що шкільна освіта є базовою для здобуття кваліфікації у сфері ІТ-технологій. Проте визначили перелік проблем, котрі заважають розвитку цього:

  • Триразове відставання від країн ОЕСР показників найуспішніших школярів у науках і математиці, що обумовлено низькою якістю STEM-програм у школах.
  • Низька пріоритетність математичної освіти для школярів. Лише третина абітурієнтів здає ЗНО з математики.
  • Лише чверть випускників, які складають ЗНО з математики, отримують достатній для продовження навчання на ІТ-спеціальностях результат.
  • Значний розрив у результатах ЗНО з математики в містах і селах обумовлений низькою якістю освіти в сільській місцевості та малою кількістю опорних шкіл.
  • Гендерні стереотипи щодо математично-технічної освіти у 2–3 рази зменшують кількість потенційних ІТ-фахівців серед дівчат.

Серед основних варіантів вирішення цих проблем є підвищення якості математичної освіти та щорічне зростання кількості ІТ-фахівців в 2,5 разів до 70 тисяч щорічно.

Що стосується джерел виокремлених проблем, то вони такі:

  • Недостатня якість викладання STEM-дисциплін продукує подальші проблеми на інших ланках освіти.
  • Недостатня кількість учителів, які використовують сучасні підходи й методи викладання STEM-дисциплін.
  • Майже немає рольових моделей для молоді, щоби поглиблено вивчати STEM і обирати професію ІТ-фахівця.
  • На профорієнтацію студентів на 80% впливає позиція батьків, а не свідомий вибір самих абітурієнтів чи результати профорієнтації.
  • Рівень комп’ютеризації, доступу до високошвидкісного інтернету недостатній у сільській місцевості та стримує застосування онлайн-навчання.

Ідеї, реалізація яких може розвинути STEM-освіту в Україні:

  • Проведення ДПА у формі ЗНО після 9 класу й подальша профілізація учнів за рівнями вивчення математики.

  • Збільшення кількості та якості підготовки майбутніх абітурієнтів у математиці та інших STEM-дисциплінах.

  • Підвищення якості викладання STEM-дисциплін у селах і малих містах.

  • Збільшення зацікавлення молоді STEM-професіями, зокрема, серед дівчат.

logo