text
Педрада

Я сам! або Чого насправді хоче дитина

  • 3 серпня 2018
  • 67

Запитання

Оленці за кілька місяців виповниться три роки. Вона все активніше заявляє близьким «Я сама!». Утім, коли мама відходить і дає змогу робити справу самостійно, дівчинка одразу починає плакати. То чого ж насправді хоче дитина?

Відповідь

Варіант розв'язання

Батьки зазвичай сприймають дитячу фразу «Я сам!» дещо викривлено: лише як вимогу бути самому. Проте така заява передусім передає її прагнення до самостійності — «Я хочу це зробити САМостійно». Тож бути самостійним зовсім не означає бути на самоті. Ба більше, у цьому віці дитині вкрай важливо демонструвати іншим, насамперед дорослим, свої досягнення, зокрема і свою самостійність.

Наприкінці раннього віку в малюків виникає якісне ново­утворення — «гордість за досягнення». Дитина прагне фіксувати результати власної діяльності, демонструвати успіхи дорослому.

Без належного схвалення з боку оточення будь-які успіхи дитини значно втрачають для неї свою цінність, а радісні переживання щодо цього затьмарюються.

Негативне чи байдуже ставлення дорослих спонукає дитину з подвоєною енергією домагатися їхньої уваги й позитивної оцінки. У дітей третього року життя з’являється самолюбство, що виявляється в підвищеній образливості й чутливості до невизнання її досягнень дорослими, емоційних вибухах спричиненим індиферентним ставленням дорослих.

Поява такого новоутворення пов’язана з тим, що на третьому році життя дитини поступово відбувається зміщення акценту в предметній діяльності із процесу на результат. Це відбувається під впливом дорослого. Так, дитина дедалі частіше звертає увагу на свої дії й понад усе прагне досягти бажаного результату. Звичайно, сам процес діяльності все ще дуже важливий для неї, а отриманий результат не завжди досконалий, утім будь-яку справу вона прагне завершити з таким самим успіхом, як і дорослий.

► Секрети розвивальної роботи з дітьми раннього віку

Утім оцінювати результат діяльності поки може лише дорослий. А тому дитина прагне будь-що показати йому своє вміння. Саме тому дівчинка й плаче, коли мама йде, адже продемонструвати результати діяльності вже нікому. Відтак дитина не почує й такого бажаного маминого схвалення.

Особистісне зростання в період раннього віку — складний і суперечливий процес формування нового ставлення дитини до себе як до ініціатора і реалізатора дій. Це пов’язано із загостренням чутливості дитини до успіху та невдач під час самостійної діяльності й до оцінок з боку дорослих, що проявляється в афективних (емоційно загострених) формах поведінки.

Тому батькам важливо пам’ятати, що трирічний малюк жадає визнання й передусім схвалення своєї самостійності й само­діяльності.

Тетяна Гурковська, головний редактор журналу «Практичний психолог: Дитячий садок»,
психолог-консультант, Київ

Статті за темою в журналі «Практичний психолог: Дитячий садок»
Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь
Інтернет-магазин

Самое выгодное предложение

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Ми в соцмережах
Упс! Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!

57 секунд на реєстрацію
І Ви отримаєте доступ до:
форм та зразків
фахових статей
найсвіжіших новин галузі
нормативних документів

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
І скачаю потрібні файли!

Зареєструймо наші взаємини!

І я Вам подарую цілий світ освіти:
  • допомагатиму розв’язати робочі завдання
  • запрошуватиму на освітні заходи
  • сповіщатиму про новини

Портал «Педрада»

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
Реєстрація за хвилину!

 Характеристика вихователя, який атестується, має сповна охарактеризувати діяльність педагога та її якість. 

Складає характеристику на вихователя директор закладу або ж вихователь-методист.

Щоб полегшити роботу, підготував статтю "Як писати характеристику вихователя до атестації". 

Скачати зразок характеристики 
Головний редактор
Сергій Плахотнюк