Як вихователю організувати роботу над скоромовками для дітей

11 лютого 2017
2881
Середній бал: 5 із 5

Запитання

Як можна організувати і систематизувати роботу над скоромовками з дітьми в дошкільному навчальному закладі?

Відповідь

Скоромовка — це і фольклорний жанр, і мовна, часто гумористична, гра, де звуки поєднано так, аби ускладнити вимову слів.

Зазвичай скоромовки використовують у роботі з дітьми старшого дошкільного віку.

Текст можна завчати:

  • колективно — на заняттях із розвитку мовлення
  • індивідуально — у повсякденному житті.

Відповідно, вивчення планують:

  • на початку чи наприкінці заняття, відвівши для цього 3-5 хв.
  • у повсякденному житті — в ранкові чи вечірні години.

Робота над скоромовкою відбувається послідовно:

1.

Вихователь

  • промовляє двічі — повільно й чітко, інтонуючи потрібний звук

2.

  • аналізує звуковий склад, визначає звуки, що повторюються в кожному слові

3.

Діти

  • троє-четверо дошкільнят повторюють

4.

  • хором повільно й чітко промовляють двічі-тричі

Коли текст скоромовки вивчено, вихователь пропонує проговорити її швидко й голосно поодинці чи разом.

Щоби повправлятися у темпі та силі голосу, можна проказувати скоромовку за наростанням:

  • повільно шепчучи
  • дещо швидше, тихо промовляючи
  • ще швидше й голосніше
  • швидко і голосно.

Напевно зацікавлять дітей скоромовки-діалоги, коли одна група малят запитує, а інша відповідає.

До прикладу — скоромовка на «р»:

Перша група

Друга група

— Де вороно-каркароно,

ти була?

Що, вороно-каркароно,

принесла?

— Покружляла, покружляла

я вгорі.

Горобців порозганяла

у дворі.

Стріла півня, розбишаку-пісняра,

І чкурнула, дременула із двора.

Після пари повторень дітей можна поміняти ролями.

Зрештою, коли діти вивчать удосталь скоромовок, можна проводити своєрідні ігри-змагання:

  • хто ліпше промовить
  • хто знає більше тощо.